JUOKSE POIKA JUOKSE

12 huhtikuun, 2015

DSC_8165Gilletten Leg Luxury -kampanja laitettiin alulle pari viikkoa sitten ja kirjoittelinkin kampanjan avauksessa yleistä tietoa säärienhoidosta liittyen lähinnä Gilletten omien tuotteiden ympärille. Leg Luxury -kampanjan tavoitteena on kuitenkin innostaa naisia kokonaisvaltaiseen jalkojen hyvinvoinnista huolehtimiseen ja siihenhän kuuluu tietenkin paljon muutakin aina hemmotteluhoidoista muun muassa urheiluun ja lihashuoltoon. Noista kahdesta viimeisestä ajattelinkin nyt kertoilla omia mietteitäni vähän enemmänkin!

DSC_8179En voi kutsua itseäni miksikään aktiiviliikkujaksi, mutta juoksulenkit ovat jo usean vuoden ajan kuuluneet elämääni. Välillä harrastukseen saattaa tulla pidempikin tauko ja esimerkiksi kovimmilla talvipakkasilla oma juoksuni ei oikein kulje, mutta sieltä se sitten aina palaa takaisin omaan päiväjärjestykseeni. Juoksuharrastuksessa parasta on se, että sitä voi tehdä juuri silloin kuin itselle sopii ilman mitään aikatauluja tai sen kummempaa etukäteen suunnittelua. Monesti keksinkin vaikka vielä myöhään illalla lähteä heittämään lenkin tai sitten jo aikaisin aamulla ennen muita päivän askareita. Omat juoksulenkkini vaihtelevat paljon fiilikseni mukaan – välillä mennään kovempaa vauhtia ja välillä taas himmaillaan. Mulla on tapana usein pinkoa ylämäet täysillä ja hyvännäköiset rappuset bongatessani saatan vaikkapa vetää pienen rappustreenin matkanvarrella. Nyt tässä viime aikoina olen käynyt juoksemassa 2-4 kertaa viikossa ja lenkkien pituudet ovat vaihdelleet 6-12km välillä. Keskimääräinen juoksuvauhtini pyörii 10 km/h molemmin puolin fiiliksestä ja matkan pituudesta riippuen!

DSC_8133Juoksu tekee hyvää jaloilleni niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Olen tehnyt seisomatyötä jo monta vuotta ja olen huomannut nesteiden kertyvän ikävästi jalkoihin, kun olen jalkojeni päällä käytännössä koko päivän. Juokseminen tuntuu ainakin omalla kohdallani tepsivän hyvin tuohon ongelmaan ja laittavan nesteitä liikkeelle. En voi myöskään väittää etteikö juoksuinnostus nousisi aina entisestään kesän ja shortsikelien lähestyessä, sillä tottakai se vaikuttaa positiivisesti myös jalkojen ulkomuotoon. Jalkoihin tulee voimaa, nesteet kiertävät ja rasva palaa!

DSC_8188Ei pidä myöskään unohtaa jalkojen lihashuollon tärkeyttä. Kunnollinen venyttely jää itseltäni harmillisen usein välistä ja siinä minulla olisi ehdottomasti petrattavaa. Sen sijaan muuten lihashuoltoni on todella hyvällä mallilla, sillä onhan minulla saatavilla kotona oikeaa ammattiapuakin. Poikaystävältäni kun löytyy takataskustaan niin koulutetun hierojan kuin osteopaatinkin paperit ja hän mielellään auttaa aina, kun joku paikka tuntuu olevan hoidon tarpeessa. Jalkahieronta laittaa ne pakkautuneet nesteetkin kivasti liikkeelle ja nopeuttaa huomattavasti lihaksien palautumista. Välillä juoksu kulkee kuin unelma, mutta joskus jalat tuntuvat olevan aivan tukossa ja askel painaa ikävästi. Tuo on ainakin itselleni yleensä ensimmäinen merkki lihashuollon laiminlyönnistä!

DSC_8206Juokseminen ja lenkkeily ovat siis olleet itselleni se otollisin liikuntamuoto jalkojen hyvinvoinnin ylläpitämiseen, mutta vaihtoehtoja on toki paljon muitakin. Salitreeni, kotitreeni, rullaluistelu, tanssi ja lukematon määrä erilaisia liikuntamuotoja. Myös hyötyliikunnalla on varmasti suuri merkitys ja sitä pitäisikin ehdottomasti arvostaa enemmän. Työmatkojen taittaminen pyörällä, rappusissa reippailu hissillä ajelun sijaan sekä käveleminen tekevät varmasti jokaisen jaloille todella hyvää. Itse voin ainakin nöyrästi myöntää hyppääväni kiireessä useinmiten portaiden sijaan hissin kyytiin ja taitan välillä naurettavan pieniä matkoja julkisilla kulkuneuvoilla kävelyn sijaan. Nyt kun tämä tulikin tässä puheeksi, niin täytyykin ehdottomasti ottaa ryhtiliike asian suhteen!

Seuraavalla kerralla paneudutaankin sitten jalkojen hemmotteluhoitoihin, joihin sainkin teiltä hyviä vinkkejä tämän kampanjan ensimmäisessä postauksessa täällä. Joku teidän antamista vinkeistä pääsee ehdottomasti kunnolla käytäntöön ja raportoin sitten, että miten homma toimi! 🙂

Lisää vinkkejä jalkojen hoitoon ja muun muassa treenivinkkejä voitte käydä tsekkaamassa täältä!

Kivoista kuvista iso kiitos pikkusiskolle Adelle.

 

♥ Janni

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply anniina 12 huhtikuun, 2015 at 2:18 pm

    kumpa mäkin pääsisin vielä juoksemisen makuun 🙁 joskus monta monta vuotta sitten ehdin jo innostua lenkkeilystä, mutta polvet alkoi vaivata, ja sama vaiva on edelleen. nyt oon yrittänyt aloittaa salilla käyntiä. sitä venyttelyä ei vaan meinaa millään malttaa tehdä tarpeeksi ja sitten reidet vetää niin jumiin, että polvet entistä kipeemmät ja menee viimenenkin into. höh! pitäis petrata näissä asioissa. vähän oon kyllä kade hierojapoikaystävästä 😀 itsekin tein monta vuotta seisomatyötä ja pitkien päivien jälkeen vaan haaveilin jalkahieronnasta 😀

  • Reply Anna 12 huhtikuun, 2015 at 2:58 pm

    Heippa Janni, ihana treeniaiheinen postaus! Itsekin lukeudun lenkkeilyn harrastajiin, ihan parasta laittaa korville hyvää musaa soimaan ja lähteä heittämään juoksulenkki kevätaurinkoon. Lisäksi pidän kovasti venyttelystä! Mutta tarkoituksenani oli siis kehua postauksen kuvia, toi pinkki nostukurki on kyllä loistava tausta näille energisen pinkeille kuville! 🙂 http://www.arcticvanilla.com/

  • Reply Katsku 12 huhtikuun, 2015 at 9:58 pm

    Heiii ihania kuvia, tosi hyvä fiilis tässä postauksessa! Itse kirjoittelin just tosta että pitäis alottaa säännöllinen lenkkeily, kun edellinen lenkki oli aika hataraa hölkkäilyä talven jäljiltä. Juokseminen on ihanaa, kun siihen makuun pääsee! En saa kuitenkaan liikaa innostua kun tavoitteena on kasvattaa lihasta jaloissa, ettei vaan tuu sit liikaa aerobista mukaan 😛

  • Leave a Reply